tisdag 2 juli 2013

Det där utlovade receptet;)

God kväll!
Gaah, vad armarna skakar nu! :S
Först ett 75 minuter box-pass och sen utgrävning av trappsteg till altanen,
det . känns . riktigt . mycket.

I alla fall, för er som följer mig dagligen,
så vet ni att jag råkade utlova ett receptdelgivande till idag.
Nämligen på dessa underbara saker:


Chokladcrispcookies á la sister.









Du behöver:
100 g rumstempererat smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk ljus sirap
1 tsk bakpulver
2,5 dl vetemjöl 
200 g mörk choklad (eller efter smak)

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst i en skål. Blanda ner vaniljsocker, sirap och bakpulver. Tillsätt mjölet. Blanda med träsked till en grynig massa. Hacka chokladen (jag brukar göra ganska stora bitar) och blanda i. Arbeta ihop till en deg på mjölat bakbord. Dela sedan degen i ca 25 stycken (jag vill ha dem stora, så det brukar bara bli ca 15 st då) lika stora bitar och forma dessa till bollar som du sedan plattar ut till en kaka på en bakplåtsklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 min. 





Det är så jag brukar göra.
Och jag lovar, det är värt det;)

Eller vad säger du sis? Ska något ändras? ;)


Vi ses!


6 kommentarer:

  1. Oj! Vilken superbra bild! Man kan ju inte låta bli o kolla in på din blogg dagligen.Ha en bra kväll! Kram mamma.

    SvaraRadera
  2. Hehe, av bilden att döma ser de alldeles perfekta ut! Jag brukar byta ut strösocker mot rårörssocker så blir de knaprigare :-D mmm måste göra dessa snart igen! Längesen...:-):-)<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack raring! ;) Javisst ja! Det har jag också gjort någon gång ja! Tål att bytas till alltså! :D Ja, de är bäst;) Kram<3

      Radera
  3. Hej!
    Bilderna är fantastiska!
    Kakorna ser så goda ut! Men jag är så dålig på att baka och laga mat..

    Ha det fint!

    Kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta! Tack snälla du! :) Jag är inte sådär överdrivet glad för att laga mat heller, men baka är lite roligare;) Ha det bra, kram Emelie

      Radera